SIX THESES ON EREIGNIS

Thomas Sheehan

Stanford University

(hover over quotes for translation)

1. EREIGNIS IS NOT AN EVENT AT ALL, NOT EVEN “THE EVENT OF APPROPRIATION.”

1.1 Das Wort Ereignis meint hier nicht mehr das, was wir sonst irgendein Geschehnis, ein Vorkommnis [gloss: eine Begebenheit] nennen. (GA 11: 45.19–20 = ET 36.18–19).

1.2 Wir können das mit dem Namen “das Ereignis” Genannte nicht mehr am Leitfaden der gelaufigen Wortbedeutung vorstellen; denn sie versteht ‘Ereignis’ im Sinne von Vorkommnis und Geschehnis (GA 14: 25.33–26.1 = ET 20.29–33).

1.3 Das Ereignis meint hier nicht ein “Vorkommnis” (GA 70: 17.19).

2. EREIGNIS / AP-PROPRI-ATION: THE BRINGING OF DASEIN INTO ITS OWN, ITS ESSENCE.

Latin: ad + propriare: to bring something ad proprium, to its proper state of being. Dasein is ereignet, i.e., has always-already been brought into its own as the thrown-open clearing.

2.1 ... das Er-eignis des Daseins, wodurch dieses dann geeignet wird” (GA 94: 448.31)

2.2 Hier ist das Ereignis auf den Menschen zu gesehen, der aus ihm als Dasein bestimmt wird (GA 65: 407, note = ET 322 note 1).

2.3 Das Ereignis verleiht den Sterblichen den Aufenthalt in ihrem Wesen (GA 12: 248.6–7 = ET 128.19–20).

2.4 Das Ereignis ist das Gesetz, insofern es die Sterblichen in das Ereignen zu ihrem Wesen versammelt und darin hält. (GA 12: 248.15–16 = ET 128.29–129.1).

2.5 ... daß sie [= die Vereignung] das Menschenwesen in sein Eigenes entläßt (GA 12: 249.5–6 = ET 129.13).

3. APPROPRIATION IS THE ALWAYS-ALREADY OPERATIVE “OPENING OF THE CLEARING.”

3.1 Appropriation is the “Lichten der Lichtung” (GA 49: 41.26, GA 4: 56.27 = ET 79.12; etc.).

4. APPROPRIATION IS THE AUSTRAG [THE DRAWING OUT] DES DASEINS AS THE CLEARING.

4.1 Der Austrag meint ... Eröffnung, Lichten der Lichtung—Er-eignis als Austrag. (GA 66: 84.33–34 = ET 70.37–38).

5. APPROPRIATION IS AN ALWAYS-ALREADY-OPERATIVE EXISTENTIAL FACT.

5.1 Appropriation is “die Gegenwart des Unzugangbaren, / der wir Sterbliche / anfänglich geeignet sind.” (GA 13: 242.27–29 = ET 73.10–14).

5.2 Sind wir, die Menschen, nicht immer schon in einer solchen Entsprechung [zum Sein, zur Lichtung], und zwar nicht nur de facto, sondern aus unserem Wesen? Macht diese Entsprechung nicht den Grundzug unseres Wesens aus? (GA 11: 20.23–26 )

5.3 Zeitigung = unfolding [“sich-entfalten,” Zollikon Seminare, 203.7–8 = ET 158.10–11]; die Zeitigung der Zeitlichkeit = das Lichten der Lichtung = das Urfaktum GA 26: 270.10 = ET 209.7

6. APPROPRIATION IS HEIDEGGER’S LATER TERM FOR DASEIN’S THROWNNESS.

6.1 Das Dasein ist geworfen, ereignet (GA 65: 304.8 = ET 240.16; cf. ibid. 252.23–25 = ET 199.3–4).

6.2 ... daß der Werfer des Entwurfs als geworfener sich erfahrt, d. h. er-eignet (GA 65: 239.5 = ET 188.25.)

6.3 die Er-eignung, das Geworfenwerden (GA 65: 34.9 = ET 29.7)

6.4 die Übernahme der Geworfenheit (SZ 325.37 = ET 373.14–15) aka “die Über-nahme der Ereignung. (GA 65: 322.7–8 = ET 254.36–37).

6.5 Geworfenheit und Ereignis (GA 9: 377, note d = ET 286, note d).


The origin of the word Ereignis in Heidegger’s work:


As with so many of his key terms, Ereignis can be traced back to Heidegger’s reading of Aristotle. In this case the clue is found in in his 1928 summer semester seminar on Physics III (GA 83), which has been generally overlooked by the scholarship. (I stumbled across it in Heidelberg in 1974 while reading Helene Weiss’ Nachschrift of the seminar.)


There, as in some of the earlier pre-SZ courses, the terms Ereignis and Ereignung emerge out of Heidegger’s understanding of Aristotelian δύναμις as Eignung-zu, a thing’s being-appropriate-for and being-appropriated-unto its τέλος: Eignung as a thing’s Sein qua Unterwegssein. It would take Heidegger another eight years before he finally shaped the term Ereignis to fit Da-sein’s specific form of Eignung: its always already having been brought (existentially) into its proper way of being as the clearing.


Ereignis as the “essence” of Da-sein

Paradoxically the essence of Da-sein/ex-sistence—its ineluctable way of being—is not static-essentialist, as was “essence” in metaphysics, but temporal and historical. Our “essence” is Ex-sistenz: a Wie-sein rather than a Was-sein, a matter of possibility rather than actuality.

Our “essence” (what is “proper” to Da-sein) is to be ever becoming (Zu-sein), ever coming-to-ourselves (Zukunftigkeit as Zu-sich-kommen), where the “myself” to which I am ever coming is simply more finite and mortal becoming.

Awakening to and embracing the fact of one’s facticity is what the early Heidegger discussed in terms of Entschluss/resolve and Eigentlichkeit/authenticity, and what the later Heidegger called die Einkehr in das Ereignis (the καιρός of one’s momentary embrace of one’s being-appropriated). Both formulations name the same thing: the possible (if brief) achievement of “selfhood” as one’s proper-ness, in keeping with Pindar’s γένοι’ οἷος ἐσσὶ μαθών (Pythian Odes, II, 72): “Learn and become what you already are.”



Thomas Sheehan - Six Theses on Ereignis. Original PDF version.

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