Dritter Abschnitt- Baruch de Spinoza


§39. Quarta pars: De Servitute humana seu
de affectuum viribus
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Humanam impotentiam in moderandis, et coercendis affectibus servitutem voco.2 Unter Knechtschaft verstehe ich die menschliche Ohnmacht, die Affekte zu meistern und zu hemmen. Homo enim affectibus obnoxius sui juris non est, sed fortunae, in cujus potestate ita est, ut saepe coactus sit, quanquam meliora sibi videat, détériora tarnen sequi. Denn der Mensch, der den Affekten unterworfen ist, ist nicht eigenen Rechtes, sondern dem Schicksal anheimgegeben, in dessen Macht er derart ist, daß er oft gezwungen ist, dem Schlechten zu folgen, obgleich er fur sich das Bessere sieht. Die Ursache hiervon versucht Spinoza in pars IV aufzuklaren.

Was besagt besser und schlechter, d. h. gut und bose?Bonum, et malum quod attinet, nihil etiam positivum in rebus, in se scilicet consideratis, indicant, nec aliud sunt, praeter cogitandi modos, seu notiones, quas formamus ex eo, quod res ad invicem comparamus. Nam una, eademque res potest eodem tempore bona, et mala, et etiam indifferens esse.

Prop. XIV: Vera boni, et mali cognitio, quatenus vera, nullum affectum coercere potest, sed tantum, quatenus ut affectus consideratur.

Prop. VII: Affectus [nec] coerceri, nec tolli potest, nisi per affectum contrarium, et fortiorem affectu coercendo.3

Prop. XX: Quo magis unusquisque suum utile quaerere, hoc est, suum esse conservare conatur, et potest, eo magis virtute praeditus est.

Prop. XXI: Nemo potest cupere beatum esse ..., qui simul non cupiat, esse ..., hoc est, actu existere.4 Tugendhaft handelt und existiert nur der, der sagen kann, daß er aus dem existiert, was er


1 [Überschrift von Heidegger.]

2 Praefatio.

3 Wesentlich: Affectus nur durch affectum - aber hier Spannung [?] einer vorhandenen Summe.

4 Cupiditas - essentia hominum - existentia.


Martin Heidegger (GA 23) Geschichte der Philosophie von Thomas von Aquin bis Kant page 162